بررسی خسارات شريانهاي حياتي و شبکه توزیع و خطوط راه آهن ناشي از زلزله

مطالب دیگر:
🔥مقاله پردازشگری دیجیتال یا (DSP)🔥مقاله تجزیه و تحلیل آموزشگاه‌های آزاد كامپیوتر🔥مقاله تفسیر آیات اخلاقی جزء 17 (سوره‌های انبیا و حج)🔥مقاله جرم شناسی انتقادی از دیدگاه ماركسیست، فمنیست و پست مدرن🔥مقاله جستاری در گرایش و پیدایش شیعه🔥مقاله چگونگی ارائه مقالات و سمینارها🔥مقاله حسابداری مالی،تحلیل هزینه ای و مالی🔥مقاله حسن نیت در مباحث حقوقی🔥مقاله درجه بندی شیر و پاستوریزه كردن آن🔥مقاله درس های مشروطیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی🔥مقاله رابطه بین هوش هیجانی و كارآفرینی🔥مقاله ساپورت بازیابی اطلاعات درمورد ساخت و استفاده آنتولوژی🔥مقاله ساختار سرمایه شركتها و بررسی كاهش آن🔥مقاله سازماندهی خدمات مشاوره در سازمان هلال‌احمر🔥مقاله سیستم مدیریت و نگهداری و تعمیرات تجهیزات برای كلیه مراكز درمانی كشور🔥طراحی شبکه های جمع آوری فاضلاب شهری-پاورپوینت🔥مقاله سیستم‌های حسابداری مالی🔥مقاله شرایط و نحوه انجام آبیاری قطره‌ای گیاهان و بارور كردن زمین🔥مقاله شرح و توصیف انواع ابرها🔥مقاله طبقه بندی محیط برنامه ریزی سازمان🔥مقاله طراحی دكوراسیون یك آپارتمان و یك المان خاص محیطی🔥مقاله طراحی نمایشگاه دائمی اتومبیل ایران،توضیحات سازه‌ای🔥مقاله ماه همسایه ما در كیهان🔥مقاله مجموعه‌های مركزی و شعاع‌ها در گراف‌های مقسوم علیه صفر از حلقه‌های جابجایی🔥مقاله مقدمه‌ای بر بیوتكنولوژی انتقال ژن در ماهی
خسارات شريانهاي حياتي شبکه توزیع,خطوط راه آهن ناشي از زلزله,زلزله و خسارات شريانهاي حياتي شبکه توزیع,خطوط راه آهن ناشي|30009093|xlm
در این صفحه از وب سایت برتر با شما هستیم با بررسی خسارات شريانهاي حياتي و شبکه توزیع و خطوط راه آهن ناشي از زلزله

در اثر توسعه اقتصادي ساليان گذشته، خصوصاً 20 سال اخير، كشورهاي در حال توسعه به طور چشمگيري تغيير نموده اند. تمركز جمعيت و اطلاعات در شهرهاي بزرگ به طور محسوسي پيشرفت داشته است. امكانات جديدي كه تاكنون در مورد يك زلزله قوي تجربه شده اند، در حال رشد و توسعه است: آسمان خراشها، ساختمانهاي با سيستم هاي هوشيار، پلهاي معلق عظيم، بزرگراههاي زيرزميني، مراكز خريد زيرزميني، مترو، انواع و اقسام كامپيوترها و … در نتيجه اين پيشرفتها وضعيت و آثار ناشي از خرابي هاي زلزله هم تغييراتي نموده است.



مقدمه اي بر توسعه شهرها و افزايش خسارات اقتصادي



جالب است بدانيم كه اكثريت مردم جهان معتقدند هر چه زمان پيش مي رود زلزله هاي بيشتر و قويتري روي مي دهد. اين عقيده گرچه از نظر فيزيكي و توجيه وقوع زلزله ها ممكن است منطق درستي نداشته باشد؛ ليكن با توجه به سه مطلب زير بطور منطقي درست مي باشد:



الف ظهور شهرها و شهركهاي جديد در مناطق مختلف، كه اين امر باعث مي شود تا زلزله هايي كه قبلاً در بيابان و در مناطق عاري از سكنه روي مي دادند، اين بار پس از دوره بازگشت خود در منطقه اي روي دهند كه تاسيسات مختلفي در آن درست شده و جمع زيادي در آن زندگي مي كنند.



ب گسترش جمعيت و تاسيسات شهري كه خود عامل ديگر افزايش خسارات و تلفات مي باشد. هر چه شهرها مدرن تر شوند، خسارات بيشتري از نظر ارزش بوجود مي آيد. مثلاً در سال 1995 شهر مدرني مانند كوبه ژاپن و شهرهاي حومه آن بواسطه خسارت (مستقيم و غيرمستقيم) تاسيسات پيشرفته آنها متحمل هزينه بسيار سنگيني بالغ بر 150 ميليارد دلار آمريكا گرديد.



ج پيشرفت دانش بشر در زمينه لرزه شناسي قادرست لرزه هاي زيادي در اقصي نقاط جهان ثبت نمايد، در حاليكه در قديم خيلي از زلزله ها ثبت نمي شد. لذا به نظر مي رسد كه زلزله ها افزايش يافته اند.



تقسيم بندي خسارات اقتصادي



پس از وقوع زلزله، خسارات اقتصادي را به طور كلي بهتر است به دو قسمت تقسيم نمود:



خسارات مستقيم



اينگونه خسارات بطور عمومي عبارتند از خسارات ناشي از خراب شدن ساختمانها و تاسيسات، جاده ها، پلها، راه آهن، لوله هاي آب و گاز، خطوط برق و مخابرات و تاسيسات آنها. خسارت مستقيم تقريباً هزينه آن چيزي است كه در اثر خرابي از دست رفته است و از سرويس خارج مي گردد. اين مثل آن است كه بطور مستقيم بايستي براي برگشت مجدد آنها هزينه نمود.



خسارت غيرمستقيم



وقتي تاسيسات و ساختمانها آسيب ببينند، نمي توانند مورد بهره برداري قرار گيرند. عدم امكان بهره برداري از آنچه كه در زلزله آسيب ديده است، قطع گردد. در واقع در خسارتهاي غيرمستقيم عايدي ناشي از بهره برداري قطع مي گردد كه مي تواند رقم بسيار قابل ملاحظه اي و گاهي اوقات برابر يا حتي بيشتر از خسارات مستقيم شود. معطل ماندن سرمايه گذاريها، فرار سرمايه ها از مناطق آسيب ديده، بيكاريها، ورشكستگيها و نظاير آنها از جمله مهمترين مصاديق خسارات غيرمستقيم هستند.



خسارات اقتصادي و آسيب هاي وابسته



تاكنون، تمامي كوشش ها مصروف كاهش دادن تلفات جاني تا حداقل ميزان ممكن، در يك زلزله بوده است. در واقع اين امر هنوز هم مساله اساسي محسوب مي شود و وضعيت كنوني شهرهاي بزرگ، كه شرايط پيچيده اي دارند، از عوامل آن است. امروزه در كلان شهرها حجم بالايي از پول و اطلاعات، صرف تهيه و تنظيم بهترين مكانيسم ممكن مي شود. مكانيسمي كه در آن نه تنها حداقل تلفات جاني رخ دهد، بلكه ميزان آسيبهاي اقتصادي نيز به حداقل ممكن كاهش يابد.



خسارات ناشي از عدم بهره برداري



ماشينهايي كه از آنها جهت تنظيم و اداره مكانيسم هاي مذكور استفاده مي شود، به راحتي خراب مي شوند و تعميرات مجدد آنها به راحتي امكان پذير نيست. در مورد وسايل الكتريكي كه اخيرا ساخته مي شود، اگر يك قسمت وسيله خراب شود، بجاي تعويض كل وسيله مي توان آن قسمت را با يك قسمت سالم تعويض و جابجا نمود. اما در مورد شهرها چنين نيست و نمي توان قسمتهاي مختلف شهري را به راحتي عوض نمود. يكي از مشكلاتي كه در مورد خسارات ناشي از زلزله وجود دارد، جابجايي گسل ها و آثار آن براي يك شهر مي باشد. در اين باره مي توان گفت كه حتي اگر جان افراد به خطر نيفتد و كسي هم كشته نشود، اما آثار و خسارات وابسته به آن در شهري مانند تهران كه داراي جايگاه مهمي از نظر موقعيت كليدي آن در منطقه مي باشد، (از نظر